,

T’expliquem què és l’MVP (Producte Mínim Viable) i com implementar-lo en el teu negoci

MVP

Ser útil i comercialitzable des d’un primer moment. Aquesta és, sense cap mena de dubte, la premissa fonamental de l’MVP o Producte Mínim Viable, concepte ‘marketinià’ popularitzat en els darrers anys per l’expert en start-ups Eric Ries i que avui desglossarem amb tot detall al nostre blog. Aprofundint més en el concepte de l’MVP, Ries el defineix com “aquella versió d’un nou producte que permet obtenir el màxim aprenentatge validat sobre clients amb el menor esforç”.

Dit d’una altra manera, l’MVP (Producte Mínim Viable) és la primera versió funcional d’un producte, la qual compta amb les funcionalitats suficients per satisfer als clients potencials i recollir i analitzar els seus comentaris per a la següent versió -millorada- del producte. Per tant, podem dir que l’MVP és una versió parcial d’un producte, normalment originada en una fase embrionària, orientada a conèixer ràpidament què demana el client.

MVP, un testatge real amb un producte real

Quan es parla de “saber què demana el client” no es tracta de preguntar a aquests si estarien disposats a utilitzar un determinat producte o pagar per ell, sinó que l’objectiu és promoure la utilització del producte entre usuaris reals. Per tant, aquest procés haurà d’incorporar sempre mètriques i dades que permetin a l’empresari aprendre sobre el seu producte o servei i millorar-lo a temps real.

En definitiva, l’MVP engloba l’essència d’una start-up i la filosofia de qualsevol projecte d’emprenedoria, és a dir, evitar desenvolupar un producte que no interessi a ningú i aprendre el màxim amb la mínima inversió inicial possible.

Objectius i factors clau de l’MVP

  • L’MVP no és MVP fins que es comercialitza. Ha d’aportar suficient valor als usuaris des del primer moment.
  • L’MVP evita, en gran manera, la creació d’un producte que ningú vol.
  • L’MVP està més relacionat amb el procés que no pas amb el producte.
  • L’MVP permet maximitzar l’aprenentatge respecte als clients per cada euro invertit, optimitzant al màxim els recursos econòmics de l’empresa en qüestió.
  • L’MVP es basa en la filosofia de les lean start-ups’  i, per tant, implica un procés de creació > validació > aprenentatge fins que el producte satisfà completament les necessitats reals del mercat.

Com implementar l’MVP en el teu negoci?

  • Focalitza’t en les funcionalitats imprescindibles: un error força comú quan es parla de l’MVP és que el producte inicial i final són molt similars. Normalment, aquesta similitud s’origina pel temor inicial a les primeres crítiques mentre es desenvolupa la versió final del producte. Així, en moltes ocasions s’acaba desenvolupament més del que és estrictament necessari i, en conseqüència, s’acaben destinant més recursos dels necessaris. El producte no serà perfecte, ja que es tracta de fer un test i validar la seva viabilitat.
  • No desenvolupis tecnologies que et poden subministrar tercers: en aquesta categoria s’inclouen eines d’analítica web, solucions cloud, programes de gestió de clients…
  • Crea una landing page sobre el teu producte abans de llançar una web definitiva: abans d’invertir una quantitat important de recursos en una web, la creació d’una landing page (pàgina d’aterratge) pot ser una opció molt interessant per fer un testatge sobre l’interès real del teu producte.
  • Aposta pel contingut en vídeo per explicar de forma senzilla el teu producte o servei: el podràs incorporar a la teva landing page per acabar de connectar amb els teus clients potencials.
  • Planifica els timings del teu projecte: crea una planificació per poder fer el seguiment dels objectius assolits i, al mateix temps, establir fases de control per poder detectar possibles desviacions.
0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Deixa un comentari